Чечня – страна с модерна и нетрадиционна архитектура ..и два куфара по-малко

сърцето на чечня, чечня

Снимка: wikimedia.org

Приключенията на нашите приятели от фолклорен ансамбъл „Балкан“ продължават с  фестивал в Чечня. Една различна страна, различна култура, различни традиции и различни хора, но обединени от магията на народните танци.

След като бяхме много напрегнати с подготовката предишните дни, пристигайки на летището разбрахме, че в билетите ни не е включен багажът… След като се справихме и с този проблем, доплащайки си, се отправихме към приключението с полетите – София – Виена, Виена – Москва (Домодедово) – Москва (Внуково) – Назрань (Ингушетия) .

След близо 10-часов престой на летище Внуково в Москва вече дойде време да хванем полета към Чечня. Неуредицата с багажите продължи и вече бяхме с 1 куфар по-малко. Когато пристигнахме в Назрань (Ингушетия), нашият самолет беше единственият на пистата, което ми се стори малко плашещо и ме накара да си задам въпроса – къде дойдохме, това ли е Чечня? След като разбрах, че имаме и път с автобус, малко се успокоих. Пристигнахме в Грозни около 16:00 ч . – ден след като тръгнахме.

Веднага ни заведоха до концертната зала – чисто нова, построена само преди 1 година.

фолклорен ансамбъл балкан, чечня

В нея има 4 репетиционни зали, гримьорни и много други помещения, до които не стигнахме. Дадоха ни съблекалня и ни казаха, че ни предстои представяне на групите. Към 19:00 ч. всички бяхме облечени в костюми и всяка група имаше табела, която се носеше от децата – танцьори на местен ансамбъл.

Тук детският ансамбъл също е професионален. Всички групи минахме по червения килим, заобиколен с хора. Оказа се, че в нашата категория на фестивала участват представители на Ставрополска област, Кабардино-Балкария, Татарстан, Дагестан, Крим, Армения, Гърция, Калмикия, Краснодарска област, Башкирия, Беларус, Република Марий Ел, Таджикистан, Тверска област, Грузия, Калужска област, Московска и Ростовска област. Настаниха ни в залата, за да гледаме ансамбъл „Вайнах” – единият от трите държавни ансамбъла на Чечня. Бяха уникални! С танци се представиха и децата, бяха дори по-добри и от големите.

След този концерт ни заведоха всички на ресторант в съседен град. Разликата веднага се усети, но беше хубаво. Разбира се със задължителните песни, танци и забавления.

След края на вечерята дойде време и да разберем къде ще ни настанят, беше станало вече 1:00 часа, а ние не бяхме спали от 36 часа. След като се разположихме в стаите, разбрахме по трудния начин, че няма топла вода, но се справихме и със студена. Честно казано след толкова време по летищата никой не се интересуваше дали е топла водата.

На сутринта заведоха всички групи в залата за първи кръг на състезанието. Конкурсът течеше и изведнъж дойдоха и ни казаха че има още 10 мин. до нашето изпълнение. Беше стряскащо, защото никой от нас не беше готов. Бяха ни казали, че до нашия ред има още 2 часа. Така и беше, но дамата която го съобщи не е била наясно с това и така седяхме 2 часа отстрани, готови, чакайки реда си.

фолклорен ансамбъл балкан, чечня

Дойде нашият ред, бяхме много притеснени, защото за всички ни беше премиера на танца „Недоразумение“.

Между двата тура успяхме да откраднем малко време и нашите гидове Омар и Руслан ни заведоха на разходка из Грозни. След обяда предстоеше и втори кръг на състезанието. На него се представихме с друг наш танц.

След края на състезанието посетихме светлинно шоу с фонтани, направено преди по-малко от месец. Това беше първият път, в който го пускат след откриването му. Беше невероятно – многоцветно и незабравимо. След шоуто ни заведоха на ресторант с много вкусна кухня, който се намираше точно срещу най-голямата джамия в Европа – „Сърцето на Чечня”, която беше красиво осветена.

фолклорен ансамбъл балкан, чечня, сърцето на чечня

За съжаление приключението ни в Чечня беше към края си. Последният ни ден в страната беше денят на награждаването. Репетициите за закриването на фестивала започнаха от сутринта. Отново успяхме да откраднем един час от програмата, за да купим малко подаръци – магнити и бонбони за тези от състава, които не пътуваха с нас. Някои от групите, сред които и нашата, трябваше да представят по един танц на публиката, сред която беше и президентът на страната. Концертът беше грандиозен, режисьорите се бяха постарали да направят невероятен спектакъл и ни накараха да се почувстваме специални. Макар и да не получихме награда, ние се чувствахме удовлетворени, че сме успели да отидем на такова прекрасно място, да се съревноваваме с танцьори на много високо ниво и да представим българската култура пред местното население и гостите на страната.

След церемонията по награждаването ни заведоха на гала вечеря, на която се оказа, че наградите не са свършили. Бяхме специално отличени с грамота и покана за участие през следващата година.

Същата вечер ние трябваше да си тръгнем оттам в 23:30 часа. Бързо събрахме багажа и тръгнахме за Минерални води (Ставрополска област).

Пътувайки цялата нощ през Ингушетия, Осетия и Кабардино Балкария стигнахме на летището… и така летяхме цял ден из Европа, докато не се прибрахме живи и здрави в родината късно вечерта. Равносметка – куфарите вече са минус два. Всички бяхме много изморени, а така се развълнувахме от приятното посрещане на танцьорите от ансамбъла и на страхотния плакат, направен за нас от детската група.

В заключение можем да кажем – Чечня е много различно място, все още не е много популярна дестинация сред туристите. Културата на страната е различна от тази, която познаваме и ни впечатли с модерна и нетрадиционна архитектура.

чечня, грозни

фолклорен ансамбъл балкан, чечня

И през трите фестивални дни тамошният министър на културата беше неотлъчно с групите, а присъствието на президента на гала-концерта, впечатли всички ни много. Имаме да печелим награда на фестивала, така че догодина пак!

Автор: Ася

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *